31 oktober 2010

Verantwoording

Deel 17
Zo de vakantie zit er weer op en gewoontegetrouw maak ik dan ook een verantwoordingsstukje, een slotartikel. En dat doe ik ook ditmaal.
Allereerst maar even terug naar het begin. Wie geen verwachtingen koestert zal ook niet teleurgesteld worden. Die komt tevreden terug. Terug uit Griekenland kan ik dus moeilijk ontevreden zijn. Of toch…
Zeker is dat ik de mensen grotendeels gelijk moet geven. Santorini is heel erg toeristich.
Maar goed laat ik niet helemaal van de hak op de tak springen. Het feit dat wij pas ter plekke hoorden waar wij gehuisvest werden, was achteraf gezien best leuk. De informatie vooraf en ook ter plekke van en door Sudtours onvoldoende. Op Naxos was de hostess alleen op verkopen uit en goede informatie bleef uit. Geen infoboek. Dat ontbrak ook op Santorini.
Minpuntjes ingegeven door bezuiniging? Op beide eilanden werden we geconfronteerd met een buitenlandse host(ess), die voor meerdere agentschappen werken. Daar is werkelijk niets mis mee. We hebben bovendien het wel eens eerder zonder Nederlandse achtervang moeten stellen, maar dan was er toch altijd wel wat informatie aanwezig over de plaats en/of regio. Nu werden we echter gewoon ergens gedropt, geen fatsoenlijke plattegrond, helemaal niets. Dat we geprofiteerd hebben van een prettige aanbieding bij Sudtours wil nog niet zeggen dat de infokraan dichtgedraaid kan worden. En dat gevoel was vooral bij mij aanwezig. Ongetwijfeld zal het wel een gevalletje van bezuinigingen betreffen. Maar dit lijkt mij geen goede zaak, die op termijn zelfs tegen de operator kan werken.
Genoeg geleuterd. Terug naar het afsluiten van de Cycladen. Een grote groep eilanden. Naxos is de grootste en ook nog redelijk groen. Weinig olijvenbomen, maar daar staat veel druiventeelt tegenover. Het eiland is ook vruchtbaar dus zo gek is dat niet. Vooral het westen en midden heeft een vruchtbare ondergrond. Uit dat oogpunt is het ook niet zo gek dat juist Demeter en Dyonisos hier eigen tempels hadden. En daar wordt tegenwoordig ook goede sier meegemaakt.
Behalve de twee tempels zijn er nog wel meer archeologische plaatsen, zoals rond de kolos en uiteraard de tempel van Apollo, ook wel de poort van Naxos genoemd. En tenslotte mag de naam van Zeus niet ontbreken. Zijn naam is verbonden aan de hoogste berg op het eiland, inclusief een eigen grot.
Veel van de kerken en kapelletjes zijn in Byzantijnse stijl gebouwd. Op gebied van geloof is Naxos sowieso een interessant eiland met veel kloosters gebouwd in de vorm van een burcht. Verder in de Chora zowel een Grieks-orthodoxe kathedraal als een grote katholieke kerk. In de hoofdstad is het heerlijk toeven, dwalen door de straatjes en wie zoekt kan er ook nog voor een redelijke prijs eten.
Veel strandleven, net onder de hoofdstad, aan de westzijde van het eiland. Maar ook hier geldt, dat wie zoekt kan ook heerlijke afgelegen baaitjes vinden. Al met al een interessant eiland.
De oversteek – voor een dag –naar Paros is me goed bevallen. Uiteindelijk waren de afstanden zo kort dat we achteraf gezien nog meer hadden kunnen bekijken. De hoofdstad Paroikia is druk, vooral rond de haven waar de grote veerboten aanleggen, maar waar ook een mooie kerk staat, inclusief museum.
In het zuiden en oosten liggen de mooie stranden, die niet aan ons waren besteed. We hadden ook geen zwemkleding meegenomen. Lefkes is een bloeiende bloemige oase in het centrale gedeelte van het eiland, waar ik heerlijk door de smalle straatjes heb gedwaald. Aan Naoussa heb ik te weinig tijd voor wat er te zien is. Deels uit angst om de veerboot terug naar Naxos maar niet te missen.
Op de veerboot tussen Naxos en Santorini kun je heerlijk uitrusten in een van de ziruimtes en geeft bovendien de gelegenheid om Santorini vanaf het water te bekijken. Santorini is toeristisch, ik zal het niet ontkennen en de hoofdstad Fira biedt eigenlijk alleen wat opgebied van musea en kerken. Ja, wie wil winkelen kan hier ook terecht. De aansluitende dorpen Firostefani en Imerovigli zijn een stuk authentieker. Ook Oia de meest noordelijke stad aan de Caldera is interessanter en echt niet allen door de prachtige zonsondergang die daar kan worden bekeken.
Ik heb het al eerder geschreven van de agrarische achtergrond is weinig meer over. Ja de druiventeelt is ook hier groot. Maar het eiland draait toch vooral op het toerisme. Van de twee grote archeologische vindplaatsen is Akrotiri na een verwoesting gesloten en is alleen het oude Thira te bezichtigen. De stranden zijn merendeel zwart, als gevolg van vulkaan uitbarstingen.
De vulkaan domineert toch het leven. Een bezoek aan Palea Kameni is daarom niet uitbleven. Verrassend de diverse kleuren. Thirassia, ooit deel uitmakend van Santorini, is een extraatje waar we slechts een stukje van de hoofdstad van hebben gezien. Kamari, de plaats waar wij verbleven, groeit nog steeds voor de toeristen. Daarna woont er nog maar een handje vol mensen.
Interessante plaatsen zijn Empori en Vorhonas. Die hebben wij ook alle twee bezocht. Ook Vourvoulos moet een bezoekje waard zijn, maar daar zijn we niet aan toegekomen. Pyrgos levert de plaatjes op waar veel touroperators gebruik van maken. Bovenop de Profitis Ilias staat een klooster dat alleen aan het eind van de middag een uurtje open is. Dus goed plannen. Er gaan geen bussen heen, dus wel voor eigen vervoer zorgen.
De bussen rijden frequent en zijn niet duur. Wel even rekening houden dat je het beste eerst naar Fira kunt reizen.
Ik sluit zoals gewoonlijk af met een verantwoording van de door mij gebruikte gegevens.
Het boek De schatten van Griekenland, uitgaven van Kosmos Reisgidsen, kwam ook nu van pas. Daarentegen bleven de Prisma-woordenboeken onaangeroerd..Op internet heb ik een aantal wandelingen gevonden, maar die heb ik niet gebruikt. De wandeling uit het gidsje Santorini ontdekken en beleven (van Deltas) was slecht leesbaar, onduidelijk. Andere gegevens waren wel goed te lezen. Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van het boek Ontdek Santorini, een uitgave van Haïtalis. Het boek is in het Nederlands uitgevoerd en wordt geleverd met een kleine landkaart. Verder heb ik twee themaboeken aangeschaft. Monastery of Prohet Elias of Thera, uitgegeven door Eptalofos uit Athene en Museum of Prehistoric Thera, uitgegeven door het Grieks ministerie van cultuur. Tenslotte heb ik gebruik gemaakt van de wegenkaart uitgegeven door Toubi’s.
Het in het Engels gestelde boek Paros Today and Yesterday was de leidraad op dat eiland. Het is uitgegeven door Toubis. Verder heb ik een klein gidsje aangeschaft A guide through Ekatontapiliani, dat door de kerk in eigen beheer is uitgegeven.
Voor Naxos heb ik geput uit Naxos and the minor Cyclades (Toubi’s) en van dezelfde uitgever het kleinere Naxos & Minor Cyclade. Daarnaast de stratengids van Orama XNH 313.
Nog een ding wil ik meegeven. Misschien dat ik ooit nog een keer op Santorini zal komen als tussenstop tijdens een reis door Griekenland, maar echt terugkeren? Daar heb ik niet de behoefte aan. Wat dat betreft vind ik Naxos en Paros duidelijk veel interessantere eilanden.

Geen opmerkingen: