9 oktober 2010

De keuze
Deel 1

De keuze waar we op vakantie heen willen is snel gemaakt. We willen naar Pilion. Maar we zijn in de gelukkige omstandigheid dat we twee vakanties in een jaar kunnen boeken en het tweede vakantiedoel zal meer hoofdbrekens kosten. Of toch niet? Ik ga terug naar het najaar van 2009. Pilion wordt door Ross aangeboden, maar gaan er ook andere touroperators heen. Die vraag houdt mij, ons bezig. En dat betekent een beetje speuren op internet. Uit baldadigheid klik ik opeen zeker moment een link eilandhoppen open en kom ik een aanbieding tegen waar ik geen nee tegen kan zeggen. Een aanbieding voor een combinatievakantie op de Cycladen.
Een eilandengroep waar we nog nooit eerder zijn geweest. Twee weken, twee eilanden, in september 2010 – met ontbijt – voor heel weinig geld. In hotels met drie sterren. Hier hoeven we niet lang over na te denken. Boeken en de rest komt later wel. De bevestiging via de mail volgt automatisch.
Het besef dat we echt hebben geboekt komt eigenlijk al een dag later. Is dit wel goed? Klopt dit allemaal wel? Tineke waagt er een telefoontje aan. Ja mevrouw, dit is echt allemaal in orde. Het is een vroegboekaanbieding, slechts een week gelding. En daarna? Komt de prijs een stuk hoger uit, is bijna het dubbele van wat wij hebben betaald. Aardig van mijnheer/mevrouw Sudtours, het bedrijf waar wij deze reis bij hebben geboekt. Toch zit er een addertje onder het gras. Het was ook te mooi om waar te zijn. De touroperator wil ons niet verklappen in welke accommodatie we worden ondergebracht, zelfs niet in welk dorp we zitten. Ook over de rest van de reis laten ze ons/mij in het ongewisse. Dat hoort allemaal bij het grote avontuur. Ook het bekendmaken in welke volgorde wij de eilanden gaan bezoeken.
Nou prima, maar over de twee eilanden waar we zullen belanden kunnen we toch wel iets meer te weten komen. Hopen we. In Nederland kunnen we een klein gidsje van Santorini aanschaffen, maar over Naxos vind ik weinig terug. Ik moet het doen met wat ik op internet kan vinden en wat algemene informatie in boekjes over Griekse eilanden. Verder vind ik een (Belgische) site met wandelingen en print daar het een en ander van uit.
De Cycladen dus. Santorini – ook wel als Thira omschreven – en Naxos, het eilandwaar Dionysos is geboren. De god die zich laaft aan wijn.dat klinkt toch goed.
Maar toch... Iedereen waarschuwt mij. Die eilanden zijn veel te toeristisch, vooral Santorini. Niets voor jullie. Eigenlijk wil ik dat zelf uitmaken, zelf ook ondervinden. Niet opgelegd krijgen. Bij mijn speurtocht naar de Cycladen kom ik tot de ontdekking dat het om een interessant gebied gaat. Een eilandengroep in midden van de Egeïsche Zee. Ruim tweeduizend eilanden, waarvan sommige eigenlijk niet veel meer zijn dan een forse rotsklomp in de blauwe zee. Slechts 33 eilanden zijn er bewoond. De twee bekendste namen: Mykonos en Santorini. In het centrum is Delos te vinden, de thuisbasis van Apollo. Het eiland waarop de overspelige Zeus voor de jaloerse Hera de zwangere Leto verborg om haarte laten bevallen. Er was geen land of eiland te vinden die haar op wilde vangen, omdat ze allemaal bang waren voor de wraak van Hera. Uiteindelijk belandde Leto op het kale, rotsachtige Delos. Dat wilde haar ontvangen op voorwaarde dat haar kind zijn geboortegrond nimmer zou minachten. Leto bevieldaarvan een tweeling: Apolloen Artemis. Als eerbewijs schikte Zeus een krans van eilanden om Delos.
Ondanks overheersing van Kretenzers, Doriërs, Macedoniërs, Romeinen, Venetië en Turkije hebben de Cycladen altijd hun eigen cultuur weten te behouden. Maar ook de architectuur, al dan niet met ronde (gebogen) daken geven de eilanden hun eigen gezicht. Witte woningen en blauwe koepels.
Niet voor niets worden voor foto’s van Griekenland vaak foto’s van Santorini gebruikt. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de mythe, het verhaal van Atlantis; de verdronken wereld. Volgens overleveringen is die te vinden in de baai van Santorini. Eigenlijk een grote krater ontstaan toen het eiland vanwege aardbevingen en spuwende vulkanen uiteen spatten meerdere delen. Veel later ontstaan er in die krater enkele nieuwe eilanden, waaronder het vulkaaneiland Nea Kameni.
Mijn interesse is gewekt. Daar wil ik op staan. Op dat eiland.

1 opmerking:

Anoniem zei

Dag Henk en Tineke,

Vandaag eindelijk tijd gevonden om even te reageren.
Bedankt voor de mailtjes vanaf de Cycladen.
Lees nu de uitgebreide versie op jullie blog.
Mooie foto's en zeer leuke verhalen.
Hoewel onze eigen koffers nog maar amper uitgepakt zijn, maakt een Grieks weemoedgevoel zich al weer meester. Ook wij hopen volgend jaar ons geliefde Griekenland weer te bezoeken.
Hartelijke groeten uit het hoge noorden van Johan en Ankie