27 oktober 2018

Opa IJsbeer geniet van jeugdvoetbal


Zaterdag 27 oktober 2018

 Nee papa, we hebben niets tegen Gianny gezegd, dus hij kan het ook niet erg vinden als je niet komt kijken. En dan hoeft hij of een van de andere kleinkinderen ook geen verhaaltje voor je te schrijven. Daar zijn er deze maand al genoeg van verschenen.

Het zal je maar gezegd worden door je eigen dochter. En zij is de aanstichtster van al die verhaaltjes, want zij moest mij zo nodig Papa IJsbeer noemen. En zwanger worden waardoor ik nu Opa IJsbeer ben. En nu mag ik niet eens komen kijken naar een thuiswedstrijd van mijn oudste kleinzoon. Niet zomaar een wedstrijd, nee een echte derby. Ook nog eens de wedstrijd tussen de nummers één en twee, twee teams met evenveel punten. Het doelsaldo is in het voordeel van Waterwijk, zodat het team van kleinzoon Gianny op de tweede plaats staat.

Ik weet nu al dat Waterwijk er alles aan zal doen om bovenaan te blijven. Ze hebben ook wat goed te maken, want voor de beker heeft een zeer fel FC Almere hun leeftijdgenoten uit Stad op sportpark Rie Mastenbroek met 0-6 geklopt. En dat komt hard aan.

Genoeg redenen om op tijd op te staan en naar Almere Haven te verkassen. Gelukkig heb ik eerder deze week de badkamer al schoongemaakt, zodat ik met een gerust hart kan scooteren. Als ik Buiten uitrijd word ik vergezeld door een waterig zonnetje, dat zich genesteld heeft aan de andere kant van de A6.

Zelf tuf ik nog iets verder via Pon, misschien ooit eens vragen om shirtsponsor te worden, naar de tuibrug en de woonboten langs de Lange Wetering. In de verte blinkt ons kasteel, dat nooit afgebouwd wordt, geen trouwlocatie wordt en het themapark WitchWorld is helaas ook afgeblazen. De wind heeft vrij spel en blaast bladeren door de kieren.

Op Sportpark De Marken zitten de jongetjes nog lekker warm binnen. In de gang staan enkele moeders de kansen van hun kroost te bespreken. Mijn schoonzoon en kleindochter arriveren. En zij, Fayèn, laat het IJsberen-hart weer even sneller slaan. Tjeerd legt nog een keer uit wat hij van zijn ‘Bende’ verwacht: vlammen.

Dat laatste valt een beetje tegen, in het begin. Een spetter van Waterwijk belandt boven het hoofd van doelman Dylan op de lat. De Almeerse keeper maakt bovendien enkele schuivers onschadelijk. Gastspeler Yannick moet een voormalig teamgenootje in bedwang houden en als hij er toch een keer langs glipt dan zet Gianny wel een sliding in om alle gevaar te ontzenuwen.

Almere heeft duidelijk moeite met de gasten. Wessel buffelt op het middenveld, met Chigelny naast zich. Nu maar hopen dat ik zijn naam goed heb geschreven. Die Chigelny dus, zorgt met een prachtig schot in de kruising voor de ommekeer: 1-0. Bij Waterwijk dringt het besef door dat deze drie punten niet zomaar meegaan naar Stad. En Almere begrijpt dat er hard gewerkt moet worden voor de goals.

De club in het groen krijgt nu kansen en enkele Waterwijkertjes krijgen een waas voor ogen. Gianny gilt het uit als hij geraakt wordt. Nee geen knecht maar hij is een Baas en staat weer op. Met een flink ei op zijn wreef. Dat zie ik pas na afloop.

De eerste helft is de thuisploeg goed doorgekomen en als de buitenspelval, de grensrechter van Waterwijk vlagt tevergeefs, niet goed dichtklapt kan Rayen er 2-0 van maken uit een pass van Gianny. De vreugde bij Almere is groot. Luca jaagt op zijn goal, Ocean pingelt en ja Almere is nu sterker. Xavje mikt de bal op de lat. Met latjetrap is het dus gelijk.

Tjeerd stuurt zijn jongens en laat Gianny en Yannick van plaats wisselen als de gevaarlijke rechtsbuiten van de bezoekers, hij overwoog in de zomer nog over te stappen naar Sportpark De Marken, in de spits gaat spelen. Waterwijk drinkt nog wel aan, maar het is tevergeefs. Almere weet niet van wijken en als Chigelny, de partijdige grensrechter van Waterwijk is vervangen en de tweede assistent steekt zijn vlag niet omhoog, de keeper uitspeelt en de bal tussen de palen prikt, is de wedstrijd gespeeld.

Een heerlijke pot. Als Opa IJsbeer ben ik niet helemaal onpartijdig. En namen, van Waterwijk ken ik niet en van Almere? Ja daar blijf ik moeite mee hebben. Dus als jouw naam hier niet voor komt, dan wil dat niet zeggen dat jij niet hard hebt gewerkt. Jij en jij dus dubbel gefeliciteerd.



PS Ik vergeet scheidsrechter Tanis. Jouw vader heb ik nog zien voetballen en hij mag trots zijn op zijn zoon, want hier staat een onpartijdige leidsman.

PS 2 De pretfoto van de ijsberin is gemaakt door Martin Baas

Geen opmerkingen: