7 oktober 2018

Daeley, Opa IJsbeer en De Knorrige Kat


Vrijdag 5 oktober en zaterdag 6 oktober 2018



Mijn mama en papa hebben vandaag een bruiloftsfeestje in de kop van Noord-Holland en omdat het erg laat wordt, kan ik niet mee. Daarom mag ik voor het eerst een nachtje blijven slapen bij oma en Opa IJsbeer. Het is niet echt voor het eerst, maar zo voelt het wel. Want ik mag voor het eerst daar in een groot bed slapen en niet meer in een babyledikantje. Zo is het toch opa? Ja Daeley, je zegt het helemaal goed.

Opa IJsbeer heeft het speelkleed al klaar gelegd als mijn papa mij komt brengen. Ik wil mijn papa nog wel even uitzwaaien maar het liefst ga ik meteen aan de gang met de autootjes en de lego-poppetjes. Toch opa?

Al snel moet ik van Opa IJsbeer stoppen met spelen. We wandelen samen naar de bushalte en moeten heel even wachten op de bus. In de bus rijden vind ik heel leuk. Vooral als we naar Artis gaan. Maar dat doen we vandaag niet. Misschien op maandag, want dan kom ik weer bij Opa IJsbeer en oma. Vandaag gaan we naar het centrum van Buiten. Dat is maar een klein stukje. Slechts twee haltes en ik mag op het knopje drukken. Toch?

In het centrum laat Opa IJsbeer mij een groene olifant zien. Die heeft een mevrouw op de bibliotheek gezet. Nou opa je weet er niets van. Het is geen olifant met een slurf, maar een groen konijn. Heb ik dit fabeltje mooi voor je uitgeblazen. Toch opa?

Alsof dit sprookje nog niet groen genoeg is zegt opa dat er een reus met groene verf aan zijn voeten door het winkelcentrum heeft gelopen. Dit keer geloof ik hem wel, want het zijn wel grote stappen die hier zijn gemaakt. Met mijn beentjes, ja ik ben al een grote vent toch opa, kan ik die stappen niet maken.

Wij gaan samen naar de boekhandel en daar koop ik een stickerschrift en een paar velletjes met dierenstickers, die mag in het schrift plakken als ik op het potje ben geweest, en een boekje over een poes: de knorrige kat. Daarna gaan we weer terug met de bus en zitten in de bus met dezelfde chauffeur die ons op de heenweg heeft meegenomen, toch Opa?

Als we terug zijn bij het huis van oma en opa leest Opa IJsbeer mij voor uit het boekje. Dat gaat over vriendschap sluiten. Tussen een klein poesje en een knorrige kat, die altijd eenzaam is. Nou eenzaam ben ik niet, maar ik kan wel heel goed knorrig kijken. Toch opa?

In de loop van de middag komen mijn oom Martin en tante Naomi, mijn nichtje Fayèn en grote neef Gianny. Hij is het oudste kleinkind van Opa IJsbeer en ik de jongste. Gianny blijft ook een nachtje logeren. Gezellig toch Gianny?

Als oma van haar werk thuiskomt, helpt Gianny in de keuken. Oma wil zelf graag koken en een saus voor de spaghetti maken, zodat Opa IJsbeer een half uurtje kan gaan slapen. Maar dat lukt mooi niet. Ik houd hem wel bezig, toch opa?

Gianny en Opa IJsbeer gaan ’s avonds voetbal kijken. Ik zie nog een paar minuten van de wedstrijd die wordt uitgezonden op de televisie en juich als er wordt gescoord. Een doelpunt van Ajax. Toch oma? Oma legt uit dat dit niet Ajax is maar Almere City en dat Gianny en Opa IJsbeer daar op de tribune zitten. Jammer dat ik hen niet zie zitten.

Pas de volgende morgen zie ik Opa IJsbeer en Gianny weer. We zijn al weer vroeg wakker en ik praat mijn neef de oren van zijn hoofd. Hij wil een beetje rust, want hij moet straks zelf nog voetballen. Maar wil mij nog wel even voorlezen uit De knorrige kat. Lief toch?

Na het ontbijt, een toverbroodje, brengt Opa IJsbeer Gianny op de scooter naar Almere Haven, waar Gianny moet voetballen. De zon is nog maar net op en Gianny slaapt nog half. Toch weten hij en zijn team de wedstrijd te winnen. Zo is het toch, opa? Ja Daeley ze hebben met 5-4 gewonnen.

Terwijl opa weg is, zet oma zet mij onder de douche en daarna ga ik nog even spelen. Als Opa IJsbeer boodschappen doet, komt mama mij halen. Papa zit nog in de auto. Daarna gaan we mijn broertje halen, die heeft een nachtje gelogeerd bij Gea. Toch? Mama?




Geen opmerkingen: