15 april 2021

Er waren eens...

15 april 2021

Er waren eens twee mannen. Oqortoq en Tinaoq besloten volgens goed Eskimogebruik op een dag hun vrouwen te ruilen. Maar Arnangussaq en Tinôreq weigerden mee te werken en bleven daarom beiden voor de tent van de andere man staan. Voor hen verscheen de Grote Bij. Normaal is de geest Ivigtarssuaq een normale bij, maar wanneer zijn toorn is opgewekt dan verandert hij en kan groot en vervaarlijk, zelfs gevaarlijk worden.

De twee weigerachtige vrouwen schrokken van de mismaakte gestalte die voor hen verscheen. Arnangussaq viel prompt in kwatzwijm, terwijl Tinôreq de koude nacht in vluchtte.

Onderweg kwam Tinôreq een jong geschrokken meisje tegen, die door haar familie op pad was gestuurd om bij het feesthuis een droogrek te halen. Met het rek onder haar arm vertelt het meisje haar, waar gebeurde verhaal.

“In het feesthuis kwam ik een naakte gedaante tegen, die zich kennelijk verdiept had in het sprookje van Roodkapje. Ik vroeg hem of hij wist waar ik de geest van het feesthuis kon vinden, omdat die mij aan een droogrek kon helpen. ‘Die is hier’, was zijn antwoord. Ook op mijn vragen naar het ontbreken van ogen, oren en neus, volgde steeds hetzelfde antwoord. Naar handen en voeten heb ik gevraagd en weer volgde: ‘Die zijn hier.’ En nadat ik naar de penis en de ballen had gevraagd, werd ik door de geest vastgepakt en wilde hij mij nemen. Ik riep nog: ‘O, laat mij eerst het droogrek meenemen!’ Dat stond de geest toe en zo kon ik ontkomen.”

Ontdaan luisterde Tinôreq naar het verhaal van het meisje en nam afscheid. Vermoeid viel zij vervolgens in de ijskoude nacht in slaap. Arnangussaq, die ondertussen was bijgekomen ging samen met de twee mannen op zoek naar Tinôreq die in half bevroren toestand werd gevonden.

Pas ’s morgens vroeg ontdooide zij en vertelde over haar ontmoeting met het meisje en met de Grote Bij. Dat veranderde haar leven en van de andere drie. Volgens goed Eskimogebruik volgden zij hierna nog lang en gelukkig.

 

Opa IJsbeer


 

PS

Voor dit verhaal is teruggegrepen op twee Eskimoverhalen, (De geest van het feesthuis en De ongehoorzame vrouwen) geschreven door Knud Rasmussen en onder ander in Volkssprookjes en Legenden van de Eskimo’s.

 

PS 2

Dit verhaal is voor de maanduitdaging april 2021 van Schrijvelarij, waarbij enkele sprookjes door elkaar gehaald moesten worden.

Geen opmerkingen: