21 februari 2019

Gianny streept met Opa IJsbeer weer een spoortraject af


Woensdag 20 februari 2019

 Met mijn Opa IJsbeer heb ik al heel wat lijntjes afgetreind. Vandaag gaan wij er weer enkele afstrepen. Tenminste dat hoop ik, want je weet maar nooit. En grenzen die zijn er om op te blijven zoeken. En soms moet je daar ook overheen gaan. Maar dat is iets wat je moet doen met beleid en soms ook een beetje moed. Gedoseerd, een woord dat opa heeft geleerd toen hij ziek was en anderen nu regelmatig voorhoudt.

Sommige trajecten van de trein hebben wij al vaak gereden, zoals het stuk tussen Almere en Zwolle. Andere stukjes zijn nieuw. Vandaag rijden wij eerst naar Leeuwarden. Daar ben ik in 2014 ook al met hem geweest en heb opa laten zien dat dino’s niet echt gevaarlijk zijn. Echt waar, dat zijn fabeltjes. Als twaalfjarige geloof ik daar niet meer in, maar hij… Daarvoor is het ook een ijsbeer.

Maar goed, het komt dus goed uit dat wij al vaker over hetzelfde spoor zijn gereden, want nu hoef ik ook niet meer bij ieder station de trein uit om de bordjes van het station te fotograferen en heb ik tijd voor andere dingen. Net zoals mijn opa kijk ik naar buiten en dan komen er vanzelf woorden in mijn hoofd. Ik ga jullie er nu niet mee lastig vallen, maar geloof mij maar ik heb ze in mijn telefoon geschreven. Van Opa IJsbeer moet ik ze bewaren voor later. Soms zegt hij inderdaad iets verstandigs.

Omdat wij in de intercity zitten gaat de reis heel snel. In de buurt van Steenwijk rijden wij stapvoets, omdat daar problemen zijn met een wissel. Die zijn nog niet helemaal opgelost en de machinist en de spoorverkeersleider zijn bang dat als de trein over de wissel dendert dat het weer fout gaat. Daardoor lopen wij wel enkele minuten vertraging op en het lukt niet die weer in te lopen.

Lopen moeten we in Leeuwarden ook, naar het busstation. Want tussen Leeuwarden en Buitenpost wordt gewerkt aan het spoornet en daarom worden er bussen ingezet door Arriva, dat het vervoer tussen Leeuwarden en Groningen regelt. Dus opa mag ik het nu wel of niet afstrepen?

Bij het station staat alles heel goed aangegeven en met voetstappen op de vloer worden wij naar het juiste busperron geleid. De touringcar komt even later aanrijden en ik vind een plekje voor in de bus. De chauffeur is heel vrolijk en vraagt of iedereen naar Buitenpost moet. Nou dat komt goed uit, want hij rijdt daar ook heen.

Op het station van Buitenpost komt een paar minuten later de regionale trein naar Groningen. Wij zoeken een plekje in de eerste klas. Ik zie hoe het landschap verandert. Veel van de kleinere stations lijken op elkaar. Maar Groningen is andere koek, hoewel dat volgens Opa IJsbeer bij Deventer hoort. De Martinitoren daar kan hij echter geen bezwaar tegen hebben volgens mij, die hebben wij twee jaar geleden gezien.

Vandaag wil ik door naar Leer in Duitsland, maar daar komen we niet. Want tussen Groningen en Leer worden ook bussen ingezet en rijdt de trein niet. Daarom gaan we maar naar Delfzijl. Toch weer een nieuw stukje spoor voor mij. Bij Sauwerd splitst het spoor zich en kun je doorrijden naar Roodeschool en Eemshaven, het zuidelijke spoor gaat via onder andere Bedum en Appingedam naar de rand van de Eems. Hier is voor passagiers het eindstation, maar er loopt nog een spoorlijn door voor goederenverkeer.

In Delfzijl gaan we op zoek naar een snackbar om een broodje te eten. Maar eerst zien we nog de prachtige molen. Deze molen heet Adam en stond vroeger samen met de poldermolen Eva in Bedum. Laatstgenoemde verhuisde in 1818 naar Usquert. De Adam werd ook afgebroken en in 1875 in Delfzijl herbouwd. Na de Tweede Wereldoorlog verdween zijn functie als koren- en pelmolen. Eind jaren vijftig na een restauratie is Adam als museummolen in gebruik genomen. In de voet worden nog steeds exposities van schilderijen gehouden.

De naam Delfzijl is een samenvoeging van twee woorden. Zijl betekent sluis en Delf is de vroegere naam van het Damsterdiep, het kanaal tussen Groningen en de Eems, dat hier op het open water eindigt.

Wij proberen over een stuk dijk te wandelen, maar dat lukt niet omdat er aan een dijkversterking en verhoging wordt gewerkt. Heel belangrijk want Delfzijl is heel kwetsbaar voor overstromingen en dijkdoorbraken. Bij noordwesterstorm stuwt de wind het water vanuit de Noordzee en Waddenzee hoog op en regelmatig is de stad onder water komen te staan. De dijkgaten worden bij gevaar gesloten, zodat alleen het buitengebied wordt getroffen. In de Waterpoort is een gedenkteken aangebracht, een verwijzing naar de stormvloed in 1962. De hoogste stand ooit is in november 2006 gemeten. Het water bereikte toen een hoogte van 4,83 meter boven NAP.

Voor Opa IJsbeer ga ik op zoek naar diverse beelden. Hij vindt het leuk om beelden en monumenten te fotograferen. En als ik even niet oplet word ik zelf ook nog vereeuwigd tot een kunstwerk.

De vroegere synagoge is tegenwoordig een informatiekantoor. Een grote Joodse gemeenschap is er nooit geweest in Delfzijl. De eerste groep Joodse inwoners is afkomstig uit Emden, in Duitsland. En voor de latere Joodse bewoners geldt eveneens dat de meesten uit Duitsland afkomstig zijn. In 1942 is de synagoge gesloten, nadat alle Joodse inwoners verplicht zijn verhuisd naar Amsterdam.

Het wordt tijd om terug te keren naar het station. We hebben geluk en hoeven niet zo gek lang te wachten op de trein terug naar Groningen. Rustig boemelen we naar de Groningse provinciehoofdstad.

De aansluiting is perfect. Omdat wij beiden moe zijn stel ik voor om maar in een keer terug te gaan naar Almere. Zo’n sneltrein is een uitkomst want onderweg stoppen we alleen in Assen Zwolle en Lelystad. Om half zes zijn we al in Stad en daar eten we bij McDonald’s iets, terwijl we naar een mooie tekening van Kamp Seedorf kijken. Een mooier slot kan ik niet bedenken.

Geen opmerkingen: