16 januari 2019

Ik ben een vrouw


Het leven nemen zoals het is. Dat is mijn motto. Vandaag is dat een feestje.

Ik neem jullie even mee naar een jaar geleden. Toen was alles nog anders en zat ik in een ander lijf, een keurslijf en behoorde niet aan mijzelf maar was overgeleverd aan zijn grillen. Mijn wil deed er niet toe, dat hadden mijn ouders mij al vroeg duidelijk gemaakt. ‘Jij bent een meisje en hebt dus niets te willen.’ Dat kwam niet alleen van mijn vader, maar mijn moeder vertelde mij dat ook dagelijks. En toen zij tijdelijk in het ziekenhuis lag, kwamen mijn vier grootouders om beurten mijn vader ondersteunen. Ook zij zeiden dat iedere dag. Mijn broers kregen die boodschap uiteraard mee en namen dat al snel over. Als zij iets wilden hebben, spanden ze mij voor hun karretje. Soms zelfs letterlijk. Als ik dan protesteerde dan klonk het al meteen: ‘Jij bent een meisje en hebt dus niets te willen.’

Het kon niet uitblijven dat ik uitgehuwelijkt zou worden. Aan de zoon van vrienden van mijn ouders, die er dezelfde krankzinnige ideeën op na hielden. Even hoopte ik dat hij anders was dan zijn en mijn ouders. Dat hij mij op een voetstuk zou gaan zetten, want hij beloofde mij de maan en alles wat de nacht in petto heeft voor een jong meisje. Bovendien behandelde hij zijn twee zussen immers met respect.

Maar meteen nadat hij mij heel traditioneel over de drempel had gedragen was het al mis: ‘Jij bent mijn vrouw en hebt dus te doen wat ik zeg.’ Inderdaad het waren iets andere woorden, maar ze vertelden hetzelfde verhaal. Niet iedere dag want ik was al voorbereid en als ik me maar koest hield dan waren er van die dagen dat hij mij, ja geloof het of niet, meenam op zijn tochten.

Zelfs hartje winter als hij traditioneel een kerstboom in huis haalde. Hij liet mij dan kiezen, maar koos vervolgens voor een totaal andere boom. Dat had ik na een paar jaar wel door, zodat ik juist een boom koos die hij zou hebben aangeschaft. Inwendig had ik dikke pret, want nu zag hij daar vanaf en nam de boom die ik voor ogen had.

Onderweg ging het vorig jaar fout. Hij nam de verkeerde afslag. Voor mij liep dat goed af. Hij tuimelde van de brug en hemelde. Ik werd opgevangen door een vrij stel. Zo’n stel waarvan mijn familie denkt, die zijn niet goed bij hun hoofd.

Zij lieten mij allerlei boeken lezen. Boeken waarvan ik nog nooit had gehoord.

Zij namen mij mee naar feesten, naar andere dorpen, steden, kleedden mij aan met kleding waarvan ik het bestaan niet wist. Maar bovenal vertelden zij: ‘Jij bent ons slaafje niet, maar een mooie vrouw met recht op een eigen mening, een eigen leven.’

En nu ben ik hier. Op jouw feestje.



Opa IJsbeer

 (Dit verhaal is geschreven voor Schrijvelarij, voor de januari uitdaging 2019)

Geen opmerkingen: