30 augustus 2018

Gianny en Opa IJsbeer zoeken Mondriaan en rijden een rondje


Woensdag 29 augustus 2018



Lang leve het onderwijs. Nog een schooljaar op De Ark. Daar ben ik wel blij mee dat het nog maar een jaar is, want daarna ga ik naar het voorgezet onderwijs en verlaat de basisschool. Daarop zitten alleen maar kleine kinderen. 
Of ik iets op De Ark heb geleerd? Ja wel wat. Van juffrouw Hellen heb ik bijvoorbeeld geleerd dat Piet Mondriaan heeft geleefd en vandaag ga ik met Opa IJsbeer op zoek of ik daar nog iets van terug kan vinden, in Winterswijk.

We staan daar niet te lang bij stil, want die oude man vergeet zoveel dat het zonde van mijn tijd is om er lang over uit te weiden. Ja echt waar, dat schrijf je zo en niet als uitwijden, want dat betekent wijder maken. Een taallesje tussendoor kan nooit kwaad. Niet dat ik zo’n betweter of kei ben in taal, maar met die flauwe grapjes van mijn opa moet ik wel goed opletten.

Goed vandaag gaan we dus, in de laatste week van mijn zomervakantie, een dagje op pad met de trein. Omdat Opa IJsbeer een dag gratis kan reizen maar dan niet in de spits mag vertrekken, nemen we de trein van 9.01 uur naar Zwolle. Dat is een stoptrein, dus het duurt wel even voor we daar zijn. Omdat het een lange dag belooft te worden heb ik een boek over de voetbalkampioen meegenomen, want dat wil ik later ook worden.

In Zwolle moeten we overstappen op de trein richting Nijmegen. Die gaat pas over 25 minuten. Ik vraag mij ondertussen af waarom er grind tussen de rails ligt. Weten jullie het antwoord? Nou ik inmiddels wel. Gevraagd aan een machinist. De rails van de trein moeten recht blijven liggen. Omdat een trein zwaar is en de rails iets trilt als de trein erover rijdt, zakt de rails weg in de aarde en ligt niet meer recht maar golft. Daarom wordt er grind op de aarde gestort. Grind is los en daardoor veert de rails iets mee. Wel kan het grind wegschuiven en daar hebben ze dan speciale locomotieven voor met een grijper aan de zijkant, die het grind weer onder de rails schuift. Dat gebeurt ook wel eens met de hand, nou ja schop. Vooral bij stations waar het met zo’n locomotief wat lastiger is om het grind te verschuiven.

Tijdens onze tweede etappe raakt de trein al snel voller en voller. Zelfs in de eerste klasse is er geen plekje meer vrij en in Zutphen, waar wij uitstappen, kunnen we slechts met moeite de trein uit. Daar staat ook een massa mensen te wachten en niet iedereen kan met deze trein mee. Sommigen moeten wachten op de volgende trein. Dat er zoveel mensen met deze trein mee willen, komt omdat er een baanvak naar Apeldoorn is uitgevallen en bijna iedereen probeert om te rijden.

In Zutphen nemen we de streekterrein naar Winterswijk. Wie denkt dat de eerste klasse altijd aangenaam zitten is, heeft het mis. De stoelen hier zijn veel harder dan in de tweede klasse waar je duidelijk veel lekkerder zit. Ook zit er geen deur in en het afstapje, als je eruit wil, is gevaarlijk. Ik waarschuw maar een keer opa.

We lunchen bij Hertog Karel van Gelre, echt chique hoor; een kroketje en een frikadel eten bij een hertog. O ja opa neemt een uitsmijter op bruin brood. Zelf vind ik dat eigeel vies, dus nee voor mij geen broodje ei.

De ouders van Mondriaan wonen lange tijd in Winterswijk en als de kunstschilder Piet Mondriaan in Winterswijk is, dan doet hij inspiratie op voor zijn schilderijen. En denk maar niet dat hij alleen schilderijen met zwarte lijnen en ingekleurde vlakken maakt, dat zie je in zijn museum wel. Daar gaan wij niet kijken maar in sommige straatjes hangen reproducties van zijn landschapschilderijen.

Bij de voormalige textielfabriek staat een monument voor hem. Wel apart, een stoel die aan een muur is vastgeplakt en waarop hij dan ligt. Gek hoor.

We staan ook nog even stil bij het oorlogsmonument, met daarachter zuilen met de namen van Joodse inwoners van Winterswijk. Die zijn in de Tweede Wereldoorlog weggevoerd en omgebracht. De meesten in Auschwitz, van een enkeling is niet bekend wat ermee is gebeurd. Vlakbij staat ook nog het monument van Tante Riek, die is opgepakt omdat zij een heel netwerk van onderduikers heeft opgezet.

Dat is wel voldoende aan geschiedenisles over Winterswijk voor vandaag. Nu weer tijd voor iets serieus. Weten jullie waarom een koe niet in een voetbalstadion mag komen? Niet? Nou omdat hij alleen maar boe roept!

Oké, oké we gaan wel weer op pad. Nu met de streektrein naar Arnhem. Een boemeltje dat op heel veel kleine stations stopt. In plaatsen waar ik nog nooit van heb gehoord zoals Terborg en Wehl. Ja Doetinchem, daar komt De Graafschap vandaan. Het stadion zie ik niet liggen.

In Arnhem stappen we over op de intercity naar Roosendaal. Het begint te regenen, dus kun je beter in de trein zitten dan buiten wandelen.

Omdat we net voor de spits zijn ingestapt mogen we lekker gratis blijven reizen. Zelf heb ik overigens wel moeten betalen voor mijn reis. Maar de railrunner van mij is wel een hele dag geldig. Dus dat valt ook weer mee. Onderweg zie ik een groepje buffels staan op de rails. Denk nou niet meteen dat er koeien zijn losgebroken, maar dit zijn treinen. Vandaag maakt de NS-buffel zijn laatste treinreisje. De buffel is een dieseltrein die niet meer nodig is omdat het gehele treinnetwerk van NS op elektriciteit is overgezet.

Roosendaal is het eindstation van onze trein. Wij kunnen wel overstappen naar Vlissingen, maar zelfs voor mij is dat te gek. Dus daarom neem ik Opa IJsbeer maar mee uit eten. Zelf ben ik gek op McDonald’s, maar daar wil opa niet eten. Daarom gaan wij naar een pizzeria, want op een luxe restaurant zijn wij niet echt gekleed.
De ober leert ons hoe wij de pizza het beste kunnen snijden. Ik ben al een paar keer in Italië op vakantie geweest, maar dit hebben ze mij nog nooit zo geleerd. Na de pizza nog een ijsje en dan moeten we rennen, want anders halen we onze trein niet meer naar huis.

Die vertrekt als we net zitten. Dat is weer een lange rit naar Amsterdam. Daar komen we om vijf voor negen aan en moeten dan nog naar Almere. Maar natuurlijk zijn wij slim. We stappen in Leiden over op de intercity naar Leeuwarden en die stapt, inderdaad, in Almere. Tijd genoeg dus om mijn boek uit te lezen.

Om 21.01 uur komen we in Almere Stad aan. En dat is dus precies twaalf uur later dan we met de trein uit Almere Buiten zijn vertrokken. Nog een kort ritje met de bus en dan zijn we thuis. Een lange en leuke dag, vind je ook niet opa? Jawel Gianny. Dank je wel dat ik mee mocht!

Geen opmerkingen: