1 mei 2023

Mijn verjaardag

 Hoera, vandaag is de grote dag want je viert je ..e verjaardag. Hoe verloopt deze dag, wie komen er langs, wat staat er op tafel en wat hoop je te krijgen. De apriluitdaging van Schrijvelarij nodigt mij uit, om er iets speciaals van te maken.

 

Zo, gelukkig dit is ook weer voorbij zonder dat… Pffff, inderdaad ik heb mij er wel druk over gemaakt hoe die verjaardag zou gaan verlopen. Wie er op het laatste moment verschijnt zonder uitgenodigd te zijn. En al die welbedoelde cadeautjes waar je dus verder helemaal niets aan hebt. 

Het moge ondertussen duidelijk zijn: ik ben geen verjaardagvierder. Ik ben geen verjaardagvierder. Moet ik het nog één keer herhalen? Nou omdat jullie het zijn: ik ben geen verjaardagvierder. Toch zijn er wel leuke herinneringen, zoals dat presentje ooit waarbij ik een ballonvaart heb gemaakt in het oosten van land en uiteindelijk op Duits grond gebied ben geland.

De laatste is alweer vijf jaar geleden. Dat was een bijzondere met wat familie en enkele vrienden. Een klein clubje mensen samengepropt op twee botters. Ter ere van mijn 65ste verjaardag. En na afloop nog even een pannenkoek verorberen bij het pannenkoekenrestaurant langs de haven van Huizen.

Het lijkt de dag van gisteren wel, zo diep zit dat in mijn geheugen gegrift, maar het is echt al vijf jaar terug. In die vijf jaar heb ik diverse mensen om mij heen verloren. Onder andere door corona. Van dit groepje leeft nog steeds iedereen, hoewel sommigen steeds verder uit beeld raken.


Het hoort bij het leven, het leven van alledag. En daarom heb ik ook niet zo’n behoefte om… Daarom heb ik die uitdaging om mensen uit te nodigen voor mijn feestje voorbij laten gaan. Je zult maar worden opgescheept met extra opdrachten waar je geen raad mee weet. Nee, zo is het goed.


Voor mij is bovendien iedere dag een verjaardag. Iedere ochtend dat ik opsta in het besef dat er weer een nieuwe dag is. En die verjaardag vier ik dan iedere dag, stilletjes in mijn eentje, nadenkend over de wereld, over de liefde, over gezondheid, en vooral over het er nog zijn.


Opa IJsbeer

Geen opmerkingen: