27 december 2020

De levering

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb er genoeg van om ieder jaar met oud en nieuw alleen in mijn flatje te zitten en daarom heb ik…

Laat ik mij eerst even voorstellen: ik ben Bart. Nee geen achternaam, want die is niet belangrijk. Vorige week heb ik voor het eerst sinds lange tijd weer iets besteld bij bol.com, je weet wel dat bedrijf dat altijd de goedkoopste is maar niet heus. Ze beloven van alles, maar komen hun woord zelden na. En omdat ik heel huiverig ben voor alles wat over dat World Wide Web vliegt heb ik ook geen goed vergelijkingsmateriaal, want bij andere bedrijven heb ik nog nooit iets besteld.

In deze gekke tijd, waarin ik door het kabinet achter de geraniums ben geplaatst, word ik echter bijna wel gedwongen mijn heil daar te zoeken, want de eenzaamheid sloopt mij bijna. Gelukkig heb ik fijne buren die voor mij de boodschappen in huis halen, want zelf durf ik de straat niet meer op. Bang dat het virus mij te pakken neemt. Daarom doet een van de buren, ze hebben daar onderling afspraken over gemaakt, voor mij een paar keer in de week de boodschappen. Ze zetten die boodschappen netjes op de stoep en ik gooi het verschuldigde geld vervolgens in een enveloppe bij hen door de brievenbus. Nee, niks overmaken via de bank want ook daarbij gaat alles mis. Ik ben nog iemand van de oude stempel en geloof in handje contantje en bewaar daarom mijn geld in de spreekwoordelijke oude sok.

Ja, lach er maar om. Ik heb genoeg meegemaakt in mijn leven. En gezien en gehoord. Hoe? Nou gewoon; tot dit virus ben ik iedere dag naar de Oude Haven gewandeld. Daar staan van die mooie bankjes en daar komen wij dan bij elkaar en bespreken wat er speelt in deze wereld. Simon en Anna hebben het zelf aan den lijve ondervonden. Maar zij zijn niet de enigen, ook van andere eenzame mensen is de bankrekening volledig geplunderd. En die mensen zitten nu allemaal op zwart zaad, te wachten tot de kraai hen uit hun lijden verlost. Want de banken die beloven ook al zoveel, maar nakomen ho maar. Doen zij dat wel dan kunnen zij aan het einde van het jaar naar hun bonus fluiten. En geloof maar, dat klinkt ontzettend vals.

 

Nu zullen je misschien afvragen wat ik heb besteld. Nou zo’n levensechte pop, die mij tijdens de laatste uren van het jaar nog enige bevrediging schenkt. Gisteren heb ik een berichtje gekregen dat het pakketje vandaag wordt afgeleverd, tussen negen uur ’s morgens en vijf uur ’s avonds. Om drie uur is er aangebeld. Op de stoep staat een beeldschone dame en voor ik mijn mond open kan doen vraagt zij: ‘Ben u Bart?’

‘Ja’, stamel ik.

‘Dan ben ik op het goede adres. Ik ben uw pop en alleen u mag mij uitpakken.’

Voor het eerst van mijn leven ben ik tevreden over de levering van bol.com.

 

Opa IJsbeer


 

 

Geschreven voor de decemberuitdaging van Schrijvelarij. Opdracht: December is een maand waarin veel cadeautjes gegeven en ontvangen worden van de Sint of de kerstman. Jij hebt voor jezelf wat besteld bij een online webwinkel en eindelijk wordt het pakje afgeleverd. Alleen is het niet hetgeen je besteld hebt. Wat had je besteld en wat heb je gekregen. Beschrijf dat in tussen de 500 en 700 woorden.

Geen opmerkingen: