11 maart 2006

Naar School







In 1958 op mijn zesde verjaardag - dus meteen trakteren in de klas - wordt het tijd om naar de 'grote school' te gaan. De kleuterschool (Kon. Wilhelminaschool) ben ik ontgroeid. Mijn school staat op zo'n honderd meter van mijn huis, dus al snel mag ik er zonder ouderlijke begeleiding heen.

De Rehobothschool is (dan nog) gevestigd aan de Meentweg, maar via die ingang gaan alleen de hogere klassen naar binnen. De lagere klassen gaan achterom, waar ook een groot schoolplein ligt. Daar kunnen we een balletje trappen. Zoiets is alleen toegestaan in schooltijd of tijdens de pauzes. Maar niet op zaterdag of 's avonds, want dan wordt ons vriendelijk gevraagd daarmee op te houden. En zoniet? Dan wordt Jaap Plat gebeld! Die komt langs, pakt de bal af en de bal mag dan een week later opgehaald worden het politiebureau. Het schoolplein wordt ook gebruikt voor hinkelen of tikkertje. Knikkeren kan aan de zijkant, aan de kant van de Valkenaarstraat, want daar is het terrein niet betegeld. Later is daar wel een hek geplaatst, maar daar klimmen we makkelijk overheen. Maar ook het dak op klimmen is geen probleem, hoewel verboden en weer komt dezelfde Jaap Plat langs. Een boeman? Neen, dat niet een strenge maar rechtvaardige diender.

De schooltijd is aanvankelijk een tijd van onbekommerd spelen en een beetje leren. Dat leren wordt naarmate ik ouder word wel steeds belangrijker. De schooltijd is ook een tijd van schoolreisjes. Naar Rotterdam bijvoorbeeld en naar Limburg (met de trein).

Al met al kan ik zeggen dat mijn jaren op de Rehobothschool prettige jaren zijn.

Geen opmerkingen: