6 juli 2021

De omweg van Gianny en Opa IJsbeer

Maandag 5 juli 2021

Met Opa IJsbeer maak ik vandaag een treinreisje af, die eerder dit jaar abrupt werd onderbroken omdat die oude man zijn fototoestel in de trein had laten liggen. Inderdaad, die man is vaak iets kwijt maar gelukkig ben ik er ook nog. Hoewel… laat ik vanmorgen n de trein mijn mondkapje nou kwijt zijn. Overal gekeken. Alle zakken leeggemaakt. In de rugtas zit ook al niets, niets in de capuchon. Niet tussen in de zitting van de bank of op de vloer. En dan, als ik mijn Ajax-vest wil uittrekken, hangt-ie ineens aan mijn linker pols.


Zo deze reis is goed begonnen. Zijn jullie klaar voor de rest? Aan mijn moeder heb ik beloofd om mijn Engels bij te spijkeren dus doe ik dat braaf. Verwacht van mij echter niet dat ik het braafste jongetje van de klas wil spelen, maar soms kan luisteren geen kwaad. Daar weet mijn opa een woordje over mee te spreken, hoewel je bij hem nooit weet of hij het nu wel hoort of niet.


Gelukkig hoor ik dat wij ons eindstation Dordrecht hebben bereikt en trek ik hem mee naar de Arriva-trein die ons naar Sliedrecht brengt.


Hier strekken wij de benen en eten bij Brasserie De Dijk een broodje, terwijl de sirene begint te loeien. Niet omdat de politie op zoek is naar ons, maar het is het maandelijkse deuntje van de eerste maandag. Ik neem Opa IJsbeer daarna mee over de dijk van de Kerkbuurt. Vlakbij stroomt de Merwede. En geloof mij of niet, er is hier zelfs een speciale halte voor de waterbus naar Dordrecht. Opa, misschien een idee voor later?


Nadat hij een vijftal beeldenfoto’s heeft gemaakt voor Beeldbepalend, vind ik het genoeg en laat het lot bepalen hoe wij verder gaan. De kop is rechtdoor maar de munt valt en wijst naar links en daardoor heb ik weer mazzel en ben weer een boek rijker. In een kantoorboekhandel zoek ik namelijk een boek van Harry Potter uit.


Dan wordt het echt tijd om terug te gaan naar het station. De trein in Sliedrecht blijft netjes op ons wachten, dank je voor de service Arriva, en wij rijden nu door naar Geldermalsen. Op dat station worden wij uit de trein gezet, nou ja, wordt ons vriendelijk verzocht uit te stappen omdat het eindstation is bereikt.


Het geeft mij de gelegenheid de omgeving te bekijken. Boven mijn hoofd heeft een vogel een krakkemikkig nest gebouwd. Als dat maar goed gaat. Ik schat in dat deze vogel geen nestbouwdiploma heeft verdiend.


De NS vervoert ons trouwens naar Tiel, waar wij opnieuw van vervoerder wisselen. Daarna moet er in de trein een keuze worden gemaakt. En dat valt niet altijd mee. Uitstappen in Elst en dan naar Nijmegen? Of door naar Arnhem en wat dan? En als de reisapp van de NS waarschuwt dat er tussen Utrecht en Duivendrecht problemen zijn met het spoor (lees werkzaamheden) en dat er bussen worden ingezet? Wat doen wij dan?


Opa IJsbeer maakt het niets uit. Hij is zelfs bereid om op een ijsschots de Rijn af te zakken. Nou schiet mij maar lek, dat is geen dagje treinen. Dan lijkt het mij beter dat we met de trein de IJssel volgen en waar je dan uitkomt kun je vast wel op je blauwe vingers natellen.


Daar net over de IJssel gaan wij de stad in. Heel formeel allemaal, langs de Fundatie en langs Jan Cele naar de Grote Markt, met als doel een hapje te gaan eten. 

Nou laat ik meteen maar melden dat valt niet mee. De Pizzabakker is niet te vinden, bij McDonald’s staat er zelfs buiten een rij en de Griek is dicht. Dus… ik bepaal en opa betaalt de tapas bij Las Rosas.


En dan komt toch nog na lang wachten de laatste etappe. O, o; de trein tussen Zwolle en Kampen-Zuid rijdt niet. Er worden bussen ingezet en weer wil die oude man dan maar op een ijsschots verder reizen. Nou mooi niet, dit is mijn reisje. En een reddingsboei uitgooien omdat hij geen zwemdiploma heeft vind ik als afsluiting helemaal niets.


Wat resteert is derhalve een snelbusreis gevolgd door een spoortochtje door Flevoland. Uiteraard gaat dat met een hobbel, we rijden met de intercity achter de stoptrein aan, rijden er bij station Oostvaarders voorbij maar ook voorbij ons uitstapstation. Noemen jullie dit voor mij part een Buitenritje. Ik noem het een geweldige dag.


 

Opa IJsbeer

 

PS

 Wat er op tafel kwam?

Onder andere olijven, varkenshaasje in rozemarijnensaus, gehaktballetjes in tomatensalsa, frietjes, ossenhaaspuntjes met aioli, empanadas met gehakt, Spaans stokbrood met huisgemaakte aioli, nacho’s met dip, kipvingers, knapperige haricot verts met chorizo, 2 bolletjes vanille-ijs met slagroom koekjes en chocoladesaus en witte chocolade mousse met pure chocoladesaus.


Geen opmerkingen: