

Niet overal werden alle klassen gereden. Assen vormde daarop een uitzondering. Tijdens de TT waren alle WK-klassen te zien.
In 1962 werd een nieuwe klasse ingevoerd, de 50cc werd toegevoegd. De 350 cc klasse werd in 1983 geschrapt, omdat die te veel zou lijken op de 250 cc. Een jaar later verdween de 50cc en daarvoor in de plaats kwam de 80cc, in een poging om meer landen erbij te kunnen betrekken. Die poging mislukte en in 1990 werd afscheid van de 80 cc genomen, zodat de 125cc de kleinste klasse is.
De veranderingen gaan echter door in 2002 wordt de 500cc omgedoopt tot MotoGP, waarbij het is toegestaan om viertakten met een cilinderinhoud van 990cc aan de start te brengen naast de tweetakt 500cc. Hierdoor keerden een aantal verdwenen motormerken terug in de GP-wereld.

Er zijn nog talloze andere klassen, maar daarvan wil ik eigenlijk alleen de Superbike nog noemen. Zware motoren, vaak prachtig ronkend geluid en races die maar al te vaak in twee manches worden opgesplitst. Juist dat lange werk is zwaar voor man en machine. De 200 miles van Daytona is daar een voorbeeld van en ook daar hebben talloze coureurs van naam uit de GP-wereld gewonnen. Ik noem Giacomo Agostini, Johnny Cecotto, Kenny Roberts, Freddie Spencer, Eddie Lawson, Kevin Schwantz en Wayne Rainey.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten